Nyheter
2017-04-03
Välkommen till årsmötet
Använd din superkraft på årets viktigaste pass!
2017-04-02
Friskisåret 2016 i backspegeln
Långläsning för nyfikna och närtidsnostalgiker.
2017-04-01
Få ut det mesta av din träning
PT Marcus 5 bästa tips.
2017-03-17
Vi söker fler hjältar
Bli värd på anläggningen.
2017-03-14
Hitta dina favoritledare
Ledarsöket tillbaka i passbokningen.
2017-03-02
Tack alla hjältar!
Ni inspirerar.

Fler nyheter

.


Träna på ett sätt som ger dig energi! PT Inga Häägg ger fem tips för hur du gör träningen till en positiv vardagsingrediens och en långsiktig vana.

Mycket på jobbet och stressig vardag. Träna bör man, äta nyttigt och kasta runt barnen på aktiviteter. I min roll som personlig tränare hamnar jag ofta i diskussioner kring hur vardagen och de yttre (och inre) kraven på den egna träningen inte går ihop.

Många tänker att träning måste vara minst 30 minuter för att räknas. Att syftet är att bli smal, pigg och stark, och att varje gång du inte uppnått detta så är träningen dålig, och kanske du också? Eller?

Träningens viktigaste syfte

I min värld är det viktigaste syftet med träning att må bra; att orka med sin vardag, att sova gott på nätterna, att orka springa efter bussen och inte minst att få en injektion positiva hormoner för att motverka stressens negativa effekter.

Om du tränar med med kniven mot strupen, inpressat i ett väldigt tajt schema, eller omgett av negativa och hårda ord mot dig själv – får träningen dig verkligen att må bra då?

Så maxar du träningslusten

1. Släpp kraven!

Släpp alla krav och förutfattade meningar om vad träning är. Gå till närmsta backe hemma, gå raskt upp och ner för den fem gånger. Klart. Detta är träning.

2. Gå ut lagom hårt

Ta gärna i, men börja med lagom belastning. Det är orimligt att tro att en upplevelse som var vidrigt jobbig är något som du vill uppleva igen. Om träningen istället skapar positiva minnen för kropp och knopp, är sannolikheten större att du kör fler pass i framtiden.

3. Skapa sociala medier-flöden som lyfter dig

Avfölj alla konton i sociala medier som ger en förskönad bild av vad vardag är för de allra flesta, hur träning borde se ut, eller hur ofta den bör utföras. Följ sunda, normala människor som du inspireras och blir glad av.

4. Peppa dig själv med positiva tankar!

Om du under den halvtimme du tränar konstant tänker på hur svag, dålig och otränad du är, kommer du definitivt aldrig vilja träna mer. Använd tankarna för att samla energi, kraft och lust medan du tränar.

5. Ät

Att träna utan energi är inte bara sjukt jobbigt, det är tråkigt också. Har det gått fem timmar sen lunchen? Ät något på vägen! En banan, lite keso, en drickyoghurt eller kanske en chokladbit? Bara ät nåt, ok?

 

Mer träningsinspiration

PT på F&S Stockholm Klättra dig stark! Inspireras av PT-tipset 8 övningar för bänkpress











































In English Facebook Instagrambilder Friskispressen

Boka pass

För dig som vill boka pass och surfar via en mobil eller surfplatta rekommenderar vi vår mobilanpassade bokningssida.