Nyheter
2017-09-22
Lediga jobb
Originalare eller anläggningspersonal.
2017-09-19
Mät effekten i din träning med Spin watt
Spinningnyheter på F&S Sundbyberg.
2017-09-15
Nu har vi ännu längre öppettider
Träna 05.00- 24.00 på 4 anläggningar.
2017-09-08
Armträning med två nya konditionscyklar
Testa nyheterna assault- och krankcykel!
2017-08-28
Provträna 2 veckor
Hej då träningstvek!
2017-08-27
Träna till studentpris
Extra ork till alla studenter!

Fler nyheter

.



Jo, det går!  Owe Leopold hjälp med hur han kan göra en alternativ benövning sittande.

Är den vanliga gruppträningen i tuffaste laget? I höst lanserar Friskis&Svettis Stockholm Seniorklubben, med träning och samvaro för 70-plussare. Häng med till F&S Tyresö, där initiativet redan gjort succé.

Klockan är 9.30 en tisdag i Friskis Tyresö. De meterlånga skohyllorna i hallen är smockfulla av skor, och pensionärer i strumplästen pratar glatt i små klungor vid receptionen.

Det är premiär för ett nytt träningspass i Seniorklubben. Owe Leopold, 79 år, och Inga-Britta Leopold, 78 år, är paret som hittade till Friskis tack vare Seniorklubben.

– Vi har aldrig tränat på Friskis förut. Men så såg vi en annons i PRO-tidningen om att man kunde betala 100 kronor för att få gå på en försöksverksamhet under en termin, säger Owe och stöder sig på sin krycka.

Hans fru Inga-Britta nickar och ler.

– Och nu är det perfekt, för testet har lett till att Seniorklubben kommit i gång på riktigt. Vi hoppas att den utökas till två gånger i veckan.

Lyckat initiativ sprids över landet

Seniorklubbens aktiviteter testades under hösten 2015 i sex olika föreningar: Tyresö, Järfälla, Höganäs, Stockholm, Karlskrona och Göteborg. Verksamheten uppskattades mycket och under 2016 utbildar Friskis&Svettis Riks handledare som kommer att hålla
i föreningarnas Seniorklubbar. I höst väntas ett 15-tal föreningar, däribland F&S Stockholm, ha startat Seniorklubbar.

Välkommen med eller utan rullator

Medelåldern på passet i Tyresö är 75–80 år och det är utformat så att även den som behöver rullator kan vara med.

Inne i jympasalen är cirka 40 stolar uppställda. Det ser ut som att man kommer in i en seminariesal där man ska sitta och lyssna på en föreläsare. Men stolarna används både för att förstärka träningen och som stöd för den som behöver avlasta lederna eller få hjälp med balansen.

Drygt hälften av träningen görs stående. I sittande position görs styrketräning med redskap som hantlar och gummiband. Vanliga golvövningar passar inte alla av dessa 70-plussare.

– Äldre kan ha svårt att ta sig upp från golvet efter styrkedelen i jympan. Därför kör vi en del styrka sittande på stolen i stället, säger Ann Fredriksen, träningsansvarig på Friskis&Svettis Tyresö.

Många har lärt känna varandra under förra terminen. Det skrattas och pratas medan lätta hantlar och gummiband tas fram ur redskapsförrådet. Owe har kryckan som stöd när han tar sig fram till en stol och sätter sig, de flesta andra ställer sig bakom varsin stol. Sorlet avstannar när Ann Fredriksen välkomnar alla och går igenom tekniken i de kommande övningarna.

Seniorteam stöttar på passet

Musiken kör i gång. Axlar börjar rulla, armar cirklar bakåt, fötter lyfts och stampar i golvet. Några ser glada ut, andra är allvarligt
koncentrerade på uppgiften att få kroppen att göra som ledaren gör.
Ett seniorteam är på plats i sina röda Friskiströjor för att vara till hjälp där det behövs. De står framme vid ledaren, som är en del av teamet, och hjälper till att visa alla rörelser, men de har också fokus på deltagarna – vem kan behöva extra stöttning?

Jo, Owe, den här gången. En av värdarna visar hur han sittande kan göra en variant av ett benlyft. Han tackar, nickar och gör tummen upp för att visa att det funkar bra.

Efter passet berättar Richard Svennberg, medlemsansvarig på Friskis Tyresö, att Owe inte missade ett enda träningstillfälle under förra terminen, och att Owe har blivit piggare och orkar mer.

– Första gångerna behövde han sitta hela tiden. Men nu står han mer än sitter. Det är en fantastisk utveckling.

Owe rekommenderar

Owe själv håller med om detta efter passet när alla prydligt lägger tillbaka sina redskap i förrådet. Han har fått en energisk blick och vill gärna sprida glädjen.

– Jag vill rekommendera Friskis och Seniorklubben. Det är bra ledare som visar, ger tips och hjälper till. För mig är det svårt med Softträningen. Jag har sett att på Jympa Soft är man nere en hel del på golvet. Det klarar inte jag.

Inga-Britt håller med.

– Ja, det ser mycket jobbigare ut. Seniorklubben är perfekt för oss. Och det är så socialt och roligt med alla trevliga människor man träffar här.
De tackar för sig och Owe tar sin krycka. På väg ut från jympasalen säger han:

– Oj! Jag känner redan av träningen lite!

En artikel från Friskispressen. Text och foto: Lena Ringqvist.



Mer träningsinspiration

Årets träningstrender F&S bäst i Sverige på service! Kista vänder kaos till karriär Så kommer du igång!

 




























Vad är Seniorklubben?

Seniorklubben vänder sig till 70-plussare. Klubben har sitt eget utbud och ett eget arbetssätt där man leder i team. En utbildad handledare håller ihop verksamheten. Övriga ledare i seniorteamen kan vara äldre Friskis&Svettis-ledare som vill pröva en ny ledaruppgift, eller träningsvana värdar eller medlemmar.

Kärnan i ledarskapet är att se, peppa och bekräfta andra i träningen. Och att ha förmågan att skapa en social mötesplats. För Seniorklubben handlar inte enbart om träning, utan här ryms också möjligheter att umgås en stund, och kanske ta en fika.

4 olika upplägg

I Seniorklubben kan upp till fyra aktiviteter ingå.

1. Stol & Styrka. Allsidig träning för smidighet, balans och styrka. Övningarna görs till musik och var och en tränar vid en stol, stående och sittande.

2. Cirkel. Träning i tio olika stationer. Övningarna är allsidiga och funktionella med fokus på muskler och styrka, men de ger också balans och lite svett.

3. Stav. En halvtimmes stavpromenad efter uppvärmning av leder och muskler. Under promenaden görs övningar för styrka, rörlighet och balans.

4. Individuell träning i gymmet. Gruppen tränar tillsammans, men var och en tränar efter sitt individuella program. Både tränare och seniorteam är på plats. För ett eget träningsprogram, boka tid med en tränare.




















In English Facebook Instagrambilder Friskispressen

Boka pass

För dig som vill boka pass och surfar via en mobil eller surfplatta rekommenderar vi vår mobilanpassade bokningssida.